Frågor och svar

Mediciner

Vilken medicin är den bästa vid långvarig smärta? Lena H

Hej Lena, Det är en omöjlig fråga att besvara eftersom smärtan kan ha så många orsaker. Är smärtan perifer eller central? Kommer den från nerverna eller muskler, skelett, hud eller senor? Är den konstant eller kommer den ibland? Inför ett läkarbesök kan det vara bra att fundera på när, var och hur smärtan kommer, var den upplevs sitta och om det finns saker som gör smärtan sämre eller bättre. Allt detta kan hjälpa en läkare att lite lättare veta inom vilka grupper av läkemedel man kan börja prova och se om de kan ha resultat för just din smärta.

Är det inte bättre att helt avstå mediciner och lära sig leva med smärtan? Johnny K

Hej Johnny, Detta är en ganska vanlig fråga och det är lätt att tänka att svaret på frågan är ett ganska enkelt - Ja. Jag har fördjupat mig i denna fråga i boken, så läs gärna kapitlet om mediciner där. I korthet så säger jag att svaret inte alls är givet. Vi måste tänka på att smärtan i sig skapar en massa biverkningar i våra kroppar. Det ökar kortisolnivåerna i kroppen som i sin tur sätter ner immunförsvaret och ökar frisättningen av fetter i blodet. Detta leder till kraftigt ökad risk för det vi kallar kardio-vaskulära sjukdomar.. Kan medicinerna hålla smärtan på en acceptabel nivå så minskar vi detta. Det i sig kan vara en anledning att ta medicin som fungerar för oss. Vi måste helt enkelt väga för och nackdelarna med vad vi än väljer. Vi reagerar alla olika och våra kroppar är olika så det finns inget givet svar.

Jag använder Norspanplåster men den ger inte tillräcklig effekt, ska jag öka eller ta extra tabletter vid behov? Emilia A

Hej Emilia, det är en bra fråga och som jag diskuterade för egen del med både smärtsköterska och smärtläkare. Nu är ju varje situation unik så det är inte säkert att din övriga situation ser ut som min, men så här tänkte vi när vi diskuterade min situation:

Ju högre grunddos man har, desto större risk för att man utvecklar ett beroende. Känner man ett tydligt behov av dosen dygnet runt så kanske man ska välja det. I mitt fall känner jag inte behov av en högre dos under natten, och många dagar kan jag dessutom klara mig på mina grunddos. Då är det vettigare att ta extra tabletter när det verkligen behövs. Jag väljer ofta det när jag ska iväg och vill vara social. Den extra smärtlindringen ger mig möjlighet att orka vara med en stund. Att ta ibland (det man kallar intermittent dosering) ger lägre risk för beroendeutveckling. Så fundera på om du verkligen behöver en högre dos ständigt eller om du kanske kan klara dig med att ta en extra tablett vid behov. Diskutera sedan din situation med din förskrivande läkare så kan ni säkert komma fram till bästa lösningen för dig.

Vad tänker du kring Cannabis som allt fler pratar om? Peter

För det första vill jag vara tydlig med att jag inte är för Cannabis för självmedicinering eller för rekreationsanvändande. Mitt svar handlar uteslutande om Cannabis som förskriven medicin. Det har nyligen (Okt 2019) kommit en metastudie som publicerades i The Lancet (Cannabinoids for the treatment of mental disorders and symptoms of mental disorders: a systematic review and meta-analysis. Slutsatsen i den metastudien är att riskerna klart överväger fördelarna.


För neuropatisk smärta ser det lite annorlunda ut. Det pågår tester och studier i ett flertal länder. Det första man kan vara tydlig med är att det inte är en mirakelmedicin. Ingen har rapporterats bli av med smärtan eller fått sitt liv förvandlat smärtmässigt. En studie i Holland visade att många avbröt behandlingen på grund av för svåra biverkningar, ofta i form av mardrömmar, hallucinationer och liknande. Det verkar också som man ännu är osäker vilket som är det mest framgångsrika sättet att inta cannabinoiderna, olja, rökning, inhalatorer, spray är bara några distribueringssätt. Tidiga observationer pekar på att detta kan ha betydelse för effekten. Vi vet heller inte vilken del av växten som är den bästa och cannabis-plantan innehåller massa olika cannabinoider, så det är inte bara THC och CBD som är de vi vanligen pratar om. Så man får använda det slitna uttrycket "Det behövs mer forskning" innan vi vet något med säkerhet.

Träning

En del säger att det är farligt att träna om man har smärta medan andra säger att det är bra. Vad gäller? Anders O

Hej Anders. Tyvärr blir svaret att det beror alldeles på var man har sin smärta och vad det är för någon typ av smärta. Vid akuta inflammationer är det direkt skadligt och har man sår eller liknande är det viktigt att dessa läker ordentligt. För många med långvarig nociceptiv smärta kan träning upplevas som smärtlindrande. Träningen ökar blodgenomströmningen i kroppen, och musklerna mår generellt bra av att röra på sig. För neuropatisk smärta har träningen sällan direkt effekt på smärtan men om man kan träna så att man frigör de kroppsegen endorfinerna kan detta ha viss smärtstillande effekt. Mitt råd är att konsultera en fysioterapeut som kan gå igenom just dina förutsättningar och avgöra vad som är bäst i ditt fall.

Jag har svårt att ta mig iväg till ett gym och jag tycker det är jobbigt att andra ska se på mig när jag tränar, vad skulle du rekommendera för träning hemma? Charlotte M

Hej Charlotte, då jag inte vet vilken typ av smärta du har är det svårt att svara på. Men det finns absolut möjlighet att träna hemma. Att träna med gummiband är både enkelt och skonsamt. Det finns flera olika tillverkare och olika styrkor på dem. På nätet kan du hitta instruktioner och övningsexempel. Det bästa är att ändå besöka en fysioterapeut för att gå igenom övningar som kan vara de mest lämpade för dig. Gummiband kan låta som en enklare form av träning men det är bland det mer effektiva redskapen som man kan använda. Då de i princip är steglösa i motstånd kan man anpassa de helt till sin egen förmåga eller till sin dagsform.

Livsstil

Jag har testat i princip allt för att få ordning på min sömn, men hittar inget. Vad kan jag testa som jag nog inte testat innan? Susanna M

Sömnen är oerhört viktig för oss för att helt enkelt orka med att leva med smärta. Får vi sova så har vi enklare att hålla smärtan i schack och hålla humöret uppe. jag antar att du redan testat/använder någon form av insomningstabletter. Ibland kan människor behöva en kombination av flera för att få bukt med grava problem. Pratat med din läkare om detta. Jag har ett helt kapitel i boken om just sömnen och tips på vad man kan testa. Men det som kanske inte är det första man testar är olika former av restriktioner. Jag skulle uppmuntra dig att testa dessa, aktivitetsrestriktion, skärmrestriktion och sömnrestriktion. Aktivitetsrestriktion handlar om att inte ägna sig åt andra aktiviteter i sängen än att sova (eller älska). Skärmrestriktion är att inte använda några skärmar (TV, telefon eller liknande) minst 2 timmar innan du tänker sova. Se dessutom till att du INTE kollar på klockan eller tar upp telefonen under natten. Sömnrestriktion beskrivs ibland som att ta till storsläggan. Det handlar om att till en början bara sova mellan 02-06. Du måste hålla dig vaken till dess och inte sova längre. När du efter ett par dagar märker att du knappt kan hålla dig vaken till 02 så kan du släppa på restriktionen en bit i taget, kanske somna kl 01... Sedan successivt ställa om till de tider man vill kunna sova. Absolut inte sova eller ta en tupplur på dagen. För de flesta fungerar detta ganska bra, men det är några tuffa veckor innan det landat.

Smärtan gör att jag inte är så rörlig längre och jag har börjat att gå upp i vikt. Hur ska jag kunna motverka det då jag blir alltmer orörlig och inte klarar av att springa? Sten F

Hej Sten, Vikten är någon som många har problem med så du är absolut inte ensam. Vi äter ofta av vana och äter ofta samma som vi gjorde när vi var yngre och friskare och rörde oss mer. Med minskad rörlighet och stigande ålder behöver vi allt mindre kalorier. Mina viktigaste förändringar under min viktresa blev att äta på mindre tallrikar och att inte ta om. Det gjorde att ögat fortfarande såg det som att jag fick mycket mat, för tallriken var ofta ganska full. Jag valde att inte avstå från något, jag unnade mig desserter, glass och godis - fast i en annan omfattning än tidigare. För min del resonerade jag som att om jag tvingas att avstå från något så kan jag lätt känna mig utanför och att jag känner mig missunnad. Men om jag får smaka, om än i mindre portioner så kan jag dela upplevelsen med andra. För mig fungerade det i alla fall.

Att röra sig är bra, även om det är mindre än innan, all form av rörlighet är bättre än stillasittande. Det har ingen stor effekt på viktminskningen, men har en mängd andra positiva effekter.

Att träffa en dietist kan ibland vara ett bra sätt att få koll på vad man äter och hur man ska äta för att må bra.

Livsmening

Varför tycker du att det är viktigt med att hitta en mening i tillvaron? Anonym

En av de saker jag tidigt upptäckte när jag själv låg på rehabilitering var att de som hade en tydlig motivation att bli bättre var mer engagerade i sin egen rehabilitering. Det tar enormt på livsviljan att leva med smärta och jag är övertygad om att när vi har en känsla av sammanhang och att vårt liv har en mening så orkar vi stå ut längre och med allvarligare saker. Jag skriver i bokens avslutande del om Aron Antonovsky och hans forskning som visar hur viktigt detta är. Läs gärna vidare om det i den delen.



Har du en fråga du villl ställa kring smärta och livskvalitet? Skriv frågan i formuläret nedan så ska jag göra det bästa för att svara på din fråga.